انوارالحق کاکر، نخستوزیر پیشین پاکستان، خواستار تغییر رویکرد ضدپاکستانی در افغانستان شده و گفته است که از زمان صدارت محمد داوود، همواره نوعی دستورکار و ذهنیت ضدپاکستانی در میان حکومتهای افغانستان وجود داشته است. او تأکید کرده که رسیدگی به این موضوع و حل آن نه تنها به سود پاکستان، بلکه به نفع افغانستان و مردم آن نیز خواهد بود. کاکر با اشاره به نپذیرفتن مرز مشترک میان افغانستان و پاکستان از سوی برخی حکومتهای افغانستان گفته است که اگر افغانستان در شرایط کنونی بتواند مرزها، جغرافیا و تمامیت ارضی فعلی خود را حفظ کند، این امر میتواند بزرگترین دستاورد تاریخ معاصر این کشور باشد. به گفته او، این دستاورد تنها به حفظ جغرافیا محدود نمیشود، بلکه حکومت باید بتواند انسجام داخلی را تقویت کرده و با بهبود حکومتداری، زمینه صلح و رفاه را برای مردم فراهم سازد. او همچنین با اشاره به بحثهای مرزی گفته است که «رویاهای بیپایه برای گسترش قلمرو به شرق، غرب یا شمال» باعث هدر رفتن منابع و انرژی دولت افغانستان میشود. کاکر که در سال ۱۴۰۲ خورشیدی بهعنوان نخستوزیر موقت پاکستان فعالیت میکرد، در ادامه این گفتوگو تأکید کرده است که کشورش به دنبال تغییر نظام یا مهندسی سیاسی در افغانستان نیست. او گفته است موضوعاتی مانند نوع نظام، ساختار سیاسی و میزان رضایت از رهبری، کاملاً مربوط به مردم افغانستان است و در صورت نیاز به تغییر، این مسئولیت بر عهده شهروندان افغانستان خواهد بود. کاکر افزوده است: «پاکستان یک قدرت امپریالیستی نیست که بخواهد در امور داخلی دیگران مداخله کند.» نخستوزیر پیشین پاکستان در پایان گفته است که برای اسلامآباد تفاوتی ندارد چه کسی در کابل در قدرت باشد؛ چه نظام دموکراتیک و چه طالبان. به گفته او، اولویت اصلی پاکستان از همسایهاش احترام به حاکمیت و تأمین امنیت ملی است.



