شهابالدین دلاور، رییس کمیسیون تماس طالبان با شخصیتهای افغان، هشدار داده است که فروپاشی اداره فعلی افغانستان، کشور را با بحران و خودسری روبهرو خواهد کرد و برای حاکمیت طالبان هیچ جایگزینی وجود ندارد. دلاور این اظهارات را در نشستی در کابل مطرح کرد و گفت که طالبان برای نخستینبار در ۴۸ سال گذشته، تفرقه و اختلافات را از میان برده و همه را در یک صف واحد قرار داده است. او در پاسخ به انتقادها درباره انحصار قدرت نیز گفت که اداره طالبان تنها متعلق به ملاها نیست. او همچنان درخواستها برای تشکیل حکومت همهشمول را رد کرد و با اشاره به جریانهای سیاسی پیشین گفت: «میگویند جمهوریت و افغانشمول؛ آیا تنظیمهای شما افغانشمول بود؟ در کدام تنظیم دموکراسی وجود داشت؟ پدر رهبر بود و بعد از او، فرزندش رهبر شد.» دلاور مدعی شد که طالبان به خودسریهای گذشته پایان داده و اکنون همه فرمانهای رهبری این گروه بدون مخالفت اجرا میشود. او با اشاره به عطا محمد نور گفت که در گذشته برخی مقامها در برابر تصمیمهای حکومت مقاومت میکردند، اما اکنون چنین وضعیتی وجود ندارد. رییس کمیسیون تماس طالبان همچنین با اشاره به امنیت در افغانستان مدعی شد که در سال گذشته ۱۹۰ هزار گردشگر از ولایت پنجشیر دیدن کردهاند؛ ولایتی که به گفته او، در گذشته دسترسی به آن دشوار بود. دلاور درباره به رسمیت شناخته نشدن طالبان در سطح بینالمللی نیز گفت اگر او هم به جای مقامهای امریکا بود، طالبان را به رسمیت نمیشناخت، زیرا به گفته وی، شکست امریکا در افغانستان مانع چنین اقدامی شده است. او در پایان بار دیگر از سیاستمداران افغان مقیم خارج خواست به کشور بازگردند، اما افزود که در صورت بازنگشتن آنان نیز طالبان به اداره امور ادامه خواهد داد.



