اسرائیل و لبنان پس از چندین روز مذاکره برای پایان دادن به درگیریها میان اسرائیل و حزبالله، روز جمعه یک توافقنامه چارچوبی را در واشنگتن امضا کردند. با این حال، دو طرف میگویند این توافق تنها گام نخست برای پایان دادن به تنشها است. این توافقنامه با میانجیگری امریکا و با امضای سفیران اسرائیل و لبنان در واشنگتن نهایی شد. مارکو روبیو، وزیر خارجه امریکا، این توافق را «نخستین گام» در مسیری دشوار اما ضروری توصیف کرد و گفت واشنگتن از طریق یک سازوکار سهجانبه بر اجرای آن نظارت خواهد کرد. امریکا همچنان از اختصاص ۱۰۰ میلیون دالر کمک بشردوستانه و بیش از ۳۰ میلیون دالر برای تقویت نیروهای مسلح لبنان خبر داد. بنیامین نتانیاهو، نخستوزیر اسرائیل، گفت این توافق به ارتش اسرائیل اجازه میدهد تا زمان خلع سلاح حزبالله، حضور خود را در بخشهایی از جنوب لبنان حفظ کند. او افزود که ارتش لبنان به تدریج مسئولیت کنترول این مناطق را بر عهده خواهد گرفت و نیروهای اسرائیلی نیز به صورت مرحلهای عقبنشینی خواهند کرد. جوزف عون، رئیسجمهور لبنان، این توافق را گامی برای بازگشت شهروندان به مناطق آزادشده و احیای حاکمیت کامل لبنان دانست. در مقابل، حسن فضلالله، نماینده حزبالله، مخالفت این گروه را اعلام کرد و گفت حزبالله سلاحهای خود را حفظ خواهد کرد و اجازه اجرای کامل این توافق را نخواهد داد. با وجود ادامه مذاکرات، تنشها در جنوب لبنان همچنان ادامه دارد. ارتش اسرائیل اعلام کرده است که چند عضو حزبالله را هدف قرار داده و همزمان به ساکنان برخی مناطق مرزی هشدار داده است که از محل دور شوند.



