سپاه پاسداران ایران هشدار داده است که هرگونه عبور از تنگه هرمز بدون مجوز، «غیرقابل قبول» بوده و با برخورد مواجه خواهد شد؛ همزمان مارکو روبیو، وزیر خارجه امریکا، گفته است دریافت هزینه از کشتیهای عبوری میتواند به «هرجومرج کامل» در آبراههای بینالمللی منجر شود. سپاه پاسداران روز پنجشنبه اعلام کرد که تنها مسیر مجاز برای عبور از تنگه هرمز، مسیری است که از سوی ایران تعیین شده و هرگونه تردد خارج از این چارچوب خطرناک و غیرقابل قبول خواهد بود. این موضع پس از آن مطرح شده است که عمان یک مسیر موقت دریایی را با هماهنگی سازمان بینالمللی دریانوردی معرفی کرد؛ اقدامی که با واکنش تهران روبهرو شده است. در همین حال، مارکو روبیو، وزیر خارجه امریکا، هشدار داده است که اگر ایران از کشتیهای عبوری از تنگه هرمز هزینه دریافت کند، این اقدام میتواند به الگویی برای سایر کشورها تبدیل شده و نظم آبراههای بینالمللی را با چالش روبهرو سازد. روبیو در نشست شورای همکاری خلیج فارس در بحرین تأکید کرد که آبراههای بینالمللی متعلق به هیچ کشوری نیستند و نباید برای عبور از آنها هزینه وضع شود. تنگه هرمز یکی از مهمترین مسیرهای انتقال انرژی جهان به شمار میرود و پس از جنگ اخیر میان ایران، امریکا و اسرائیل، به یکی از محورهای اختلاف میان تهران و واشنگتن تبدیل شده است.



