منابع آگاه در گفتوگو با شبکه «العربیه» از جزئیات توافقی میان ایالات متحده امریکا و ایران پرده برداشتهاند که هدف آن کاهش تنشهای نظامی و آغاز مرحله تازهای از تفاهمهای سیاسی و اقتصادی عنوان شده است. بر اساس این گزارش، امریکا متعهد میشود تمامی عملیات نظامی در جبهههای مختلف، از جمله جبهه لبنان، را متوقف کند؛ اقدامی که با هدف جلوگیری از گسترش درگیریها و تثبیت وضعیت منطقهای انجام میشود. در بخش دیگر توافق، واشنگتن پذیرفته است که محدودیتها و تحریمهای اعمال شده علیه ایران را بهگونه تدریجی لغو کند و روند کاهش فشارهای اقتصادی، از جمله در چارچوب تحریمهای سازمان ملل، را آغاز نماید. همچنین محدودیتهای صادرات نفت ایران نیز در این روند کاهش خواهد یافت. در مقابل، ایران متعهد شده است که ظرف ۳۰ روز تنگه هرمز را به روی کشتیرانی بینالمللی بازگشایی کند تا جریان تجارت جهانی و انتقال انرژی بدون مانع ادامه یابد. این توافق همچنین شامل تعهد ایران به عدم تولید یا نگهداری سلاح هستهای است؛ موضوعی که واشنگتن آن را محور اصلی این چارچوب جدید عنوان کرده است. افزون بر آن، دو طرف توافق کردهاند ظرف ۶۰ روز درباره کاهش و برچیدن ذخایر اورانیوم با غنای بالا گفتوگو کنند. منابع افزودهاند که همزمان، مذاکرات تکمیلی درباره جزئیات فنی برنامه هستهای، سازوکارهای نظارتی و روند رفع کامل تحریمها ادامه خواهد یافت. در همین حال، روزنامه نیویارک تایمز به نقل از دونالد ترمپ، رئیسجمهور امریکا، گزارش داده است که در صورت ناکامی در رسیدن به توافق نهایی، گزینه اقدام نظامی همچنان روی میز خواهد بود. همچنین به نقل از ترمپ آمده است که بازگشایی تنگه هرمز در چارچوب این توافق، بدون دریافت هزینه عبور برای کشتیها در نظر گرفته شده است. در صورت نهاییشدن این روند، این توافق میتواند یکی از مهمترین تحولات در روابط میان واشنگتن و تهران در سالهای اخیر به شمار رود و به کاهش تنشها و شکلگیری چارچوب تازهای از تعاملات منطقهای کمک کند.



