دونالد ترمپ، رییس جمهور امریکا، گفته است که روز دوشنبه، اول سرطان، ۱۹ میلیون بشکه نفت از تنگه هرمز عبور کرده است. ترمپ با نشر پیامی در تروث سوشیال، این میزان صادرات نفت از تنگه هرمز را «رکورد تمام دورانها» توصیف کرد. او افزوده است: «قیمت نفت در حال کاهش است و جهان به مکان بسیار امنتری تبدیل شده است.» این اظهارات پس از آن مطرح میشود که ایران در چارچوب تفاهمنامه پایان جنگ با امریکا، تنگه هرمز را به روی کشتیهای تجاری و نفتکشها بازگشایی کرد و متعهد شد ماینهای کارگذاریشده در این آبراه را طی ۳۰ روز پاکسازی کند. تنگه هرمز پس از آغاز حملات امریکا و اسرائیل به ایران از سوی سپاه پاسداران مسدود شده بود و به یکی از مهمترین اهرمهای فشار تهران در جریان جنگ تبدیل شده بود. بسته شدن این آبراه راهبردی باعث افزایش چشمگیر بهای نفت در بازارهای جهانی شد و سازمان بینالمللی انرژی نیز نسبت به بروز بحران سوخت در جهان هشدار داده بود.



