دو منبع آگاه روز سهشنبه اعلام کردند که یک بالگرد رزمی نوع «آپاچی» مربوط به اردوی ایالات متحدۀ امریکا در نزدیکی تنگۀ هرمز سقوط کرده است. به گفتۀ این منابع، هر دو خدمۀ این بالگرد به گونه سالم نجات یافتهاند. روزنامۀ «نیویارک تایمز» به نقل از این منابع گزارش داده است که هنوز علت دقیق این رویداد روشن نیست و بررسیها در این زمینه ادامه دارد. احتمال میرود این حادثه بر اثر آتش نیروهای ایرانی، نقص فنی یا عوامل دیگر رخ داده باشد. نیروهای امریکایی در چارچوب عملیات گستردهای که از سوی فرماندهی مرکزی امریکا (سنتکام) در منطقه رهبری میشود، از بالگردهای آپاچی، طیارههای بیسرنشین «امکیو-۹ ریپر» و جتهای جنگی «اف-۱۸» و «اف-۳۵» استفاده میکنند. هدف این عملیات، مقابله با تهدیدهای احتمالی علیه کشتیرانی در تنگۀ هرمز عنوان شده است. بر اساس این گزارش، در ماههای گذشته نیز ایران چندین طیاره بیسرنشین «ریپر» را سرنگون کرده است و اردوی امریکا نیز در جریان درگیریهای جاری، برخی تجهیزات هوایی خود را از دست داده است. با این حال، سقوط این بالگرد نخستین مورد از دست رفتن یک بالگرد آپاچی در این سطح از درگیریها خوانده میشود. بالگرد تهاجمی «ایاچ-۶۴ آپاچی» که به راکتها و میزایلهای «هلفایر» مجهز است، از مهمترین وسایل هوایی اردوی امریکا در منطقه به شمار میرود و معمولاً برای گشتزنی و مقابله با تهدیدات دریایی و هوایی در مسیرهای راهبردی به کار گرفته میشود.



