وزارت امور خارجه ایران حملات هوایی ارتش امریکا به چند تأسیسات پایش و نظارت در سواحل جنوبی این کشور را بهشدت محکوم کرد و آن را نقض منشور سازمان ملل متحد و توافق آتشبس اخیر دانست. در بیانیه وزارت امور خارجه ایران که روز یکشنبه، هفتم سرطان، منتشر شد، آمده است که حملات بامداد امروز امریکا «نقض آشکار بند ۴ ماده ۲ منشور سازمان ملل متحد» و همچنان «نقض صریح بند نخست یادداشت تفاهم پایان جنگ مورخ ۲۸ جوزا ۱۴۰۵» است. این وزارتخانه همچنان امریکا را به نقض تعهدات خود متهم کرده و تأکید کرده است که ایران بر اساس ماده ۵۱ منشور سازمان ملل متحد، از حاکمیت ملی و تمامیت ارضی خود در برابر هرگونه تجاوز نظامی دفاع خواهد کرد. همزمان، روابط عمومی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نیز با انتشار بیانیهای اعلام کرد که نیروهای دریایی و هوافضای سپاه به حملات اخیر امریکا پاسخ دادهاند. سپاه هشدار داد که از این پس با «کشتیهای متخلف» با شدت بیشتری برخورد خواهد شد و هرگونه تجاوز احتمالی، حتی در مقیاس محدود، با «پاسخی خردکننده» روبهرو خواهد شد. در این بیانیه همچنین ادعا شده است که حملات اخیر امریکا نقض بند نخست تفاهمنامه آتشبس اسلامآباد بوده و میتواند روند اجرای این توافق را متوقف کند.



