منابع میگویند که طالبان کارمندان شماری از ادارههای دولتی، به ویژه وزارتهای صنعت و تجارت و اقتصاد را از آوردن و استفاده از تلفنهای هوشمند در محیط کار منع کردهاند. منابع به رسانهها گفتهاند که این تصمیم از طریق پیام در واتساپ یا به گونه شفاهی به کارمندان ابلاغ شده است. بر بنیاد این دستور، طالبان هشدار دادهاند که استفاده از تلفنهای هوشمند میتواند به برکناری کارمندان از وظیفه منجر شود. در این پیام همچنان آمده است که این محدودیت کارمندان از بست هشتم تا بست سوم را در بر میگیرد، اما مقامها و رییسان طالبان در این وزارتها از اجرای این دستور مستثنا هستند. این اقدام در حالی صورت میگیرد که طالبان پیش از این نیز در شماری از ولایتهای افغانستان، استفاده از تلفنهای هوشمند را در ادارههای دولتی منع کرده بودند. پیش از این نیز در برخی مکتبهای دولتی، از آموزگاران خواسته شده بود تلفنهای هوشمند خود را به گونه اجباری تحویل دهند تا به گفته منابع، در راستای «اطاعت از ملا هبتالله آخندزاده» شکسته شوند.



