مهاجران افغانستان در ایالت ماساچوست امریکا با برگزاری یک تجمع اعتراضی، خواستار ایجاد یک نهاد مستقل بینالمللی برای ثبت و مستندسازی موارد نقض حقوق بشر، خشونت علیه زنان، جرایم مبتنی بر جنسیت، سرکوب اقلیتها و سایر جنایات بینالمللی در افغانستان شدند. این گردهمایی روز سهشنبه، ۲ سرطان، با حضور شماری از فعالان و شهروندان افغان در شهر بوستون برگزار شد. شرکت کنندگان در این تجمع ضمن اعلام حمایت از زنان معترض در هرات، بازداشت زنان به دلیل رعایت نکردن حجاب مورد نظر طالبان را بخشی از سیاست حذف، سرکوب و تبعیض سیستماتیک علیه زنان دانستند. معترضان تأکید کردند که جامعه جهانی باید آپارتاید جنسیتی در افغانستان را به رسمیت بشناسد و برای مقابله با آن، اقدامات حقوقی، سیاسی و دیپلماتیک مؤثری را روی دست گیرد. آنان همچنان نسبت به ادامه آزار و تعقیب هزارهها در افغانستان هشدار داده و گفتند که این جامعه همچنان با حملات هدفمند، تبعیض سیستماتیک، نفرتپراکنی، محدودیتهای مذهبی، بیجاشدن اجباری و غصب زمینهای خود مواجه است. شرکت کنندگان از سازمان ملل متحد و دولتهای جهان خواستند مطالبات هزارهها را جدی گرفته و نسلکشی این قوم را به رسمیت بشناسند. در این گردهمایی، مهاجران افغان همچنین خواستار بازگشایی مکاتب و دانشگاهها به روی دختران، رفع محدودیتهای کاری زنان، خودداری از به رسمیتشناسی طالبان، حمایت از افراد در معرض خطر و تضمین توزیع عادلانه کمکهای بشردوستانه بدون دسترسی طالبان به این منابع شدند. این اعتراض در پی بازداشت دهها زن در هرات و سرکوب تجمعات اعتراضی توسط طالبان برگزار شد. همزمان، مهاجران افغان در شماری از کشورهای دیگر نیز با برگزاری راهپیماییها و تجمعات مشابه، اقدامات طالبان علیه زنان و اقلیتها را محکوم کردند.



