امرالله صالح، معاون پیشین رئیسجمهور افغانستان، با ابراز تأسف از درگذشت عبدالاحد مومند، نخستین فضانورد کشور، گفته است که اگر افغانستان امروز دارای دولتی باعزت و مشروع میبود، پیکر او با مراسم رسمی و در شأن یک جنرال نظامی به خاک سپرده میشد. صالح در پیامی در شبکه اجتماعی ایکس نوشته است که عبدالاحد مومند بهعنوان یکی از فرزندان افغانستان به فضا سفر کرد، اما هرگز فرصتی فراهم نشد تا تجربهها و دانش خود را با نسل جوان در صنفهای درسی و محافل ملی شریک سازد. او افزوده است که حاکمیت طالبان مشروعیت سیاسی و ملی ندارد و این وضعیت سبب گسترش بیاعتمادی در میان شهروندان و تضعیف هویت ملی شده است. به گفته صالح، طالبان از جایگاه و اعتبار لازم برای بهرهبرداری سیاسی از درگذشت شخصیتهایی چون مومند برخوردار نیستند. معاون پیشین رئیسجمهور همچنان گفته است که برخی جریانهای سیاسی دیگر نیز دستاورد تاریخی عبدالاحد مومند را از زاویه دید قومی و با نگاهی متأثر از فضای جنگ سرد تفسیر میکنند. صالح در ادامه هشدار داده است که روند تضعیف ارزشهای ملی و منطقهای شدن هویتها در زیر حاکمیت طالبان ادامه دارد و آینده افغانستان را با ابهام مواجه ساخته است. او تأکید کرده است که اعاده عزت ملی و ایجاد یک نظام باعزت و فراگیر، تنها با پایان حاکمیت طالبان امکانپذیر خواهد بود. عبدالاحد مومند، نخستین فضانورد افغانستان، روز یکشنبه در سن ۷۷ سالگی در آلمان درگذشت. او در سال ۱۹۸۸ میلادی به فضا سفر کرد و نام خود را به عنوان نخستین افغان و چهارمین مسلمان فضانورد در تاریخ ثبت کرد.



