هدایتالله منیب، رئیس پوهنتون هرات زیر اداره طالبان، گفته است که از روز یکشنبه استفاده و آوردن موبایلهای هوشمند در داخل پوهنتون برای تمام کارمندان و منسوبان ممنوع شده است. در اعلامیه او آمده است که هیچیک از مسئولان و کارمندان، شامل رئیس پوهنتون، معاونان، رؤسای پوهنځیها، آمران اداری، استادان و کارمندان خدماتی، اجازه ندارند موبایل هوشمند خود را به داخل پوهنتون بیاورند. در این اعلامیه گفته شده که این تصمیم بر اساس هدایت شفاهی هبتالله آخندزاده، رهبر طالبان، گرفته شده و تطبیق آن از روز یکشنبه آغاز شده است. همچنین هشدار داده شده که در صورت سرپیچی، فرد متخلف پاسخگو خواهد بود. پیش از این نیز گزارشهایی وجود داشت که در برخی ادارات دولتی محدودیتهایی بر استفاده از موبایلهای هوشمند وضع شده است. طالبان پیش از این نیز استفاده از موبایلهای هوشمند را در شماری از ادارات نظامی و ملکی محدود یا ممنوع کرده بودند. در برخی موارد گزارش شده که این محدودیتها با هدایتهای تازه رهبری طالبان در شماری از ولایتها شدت گرفته و در بعضی ادارات حتی روند جمعآوری و از بین بردن موبایلهای هوشمند نیز گزارش شده است.



