رنگین دادفر سپنتا، مشاور پیشین امنیت ملی و وزیر خارجه دولت پیشین افغانستان، در واکنش به رویدادهای اخیر کشور، وضعیت کنونی را بهشدت مورد انتقاد قرار داده و رویدادهای هرات را نمونهای از آنچه «گسترش سرکوب و بحران» خوانده، توصیف کرده است. آقای سپنتا روز سهشنبه، ۱۹ جوزا، در پیامی در شبکه اجتماعی ایکس نوشته است که وضعیت افغانستان «تاریک و آکنده از خشونت، فقر و عقبماندگی» است و به گفته او، کشور به سوی «فضایی از ترس و محدودیت گسترده» سوق داده شده است. او در این پیام، رویدادهای اخیر در هرات را نشانهای از افزایش فشار بر شهروندان دانسته و تأکید کرده است که برخورد با معترضان و وضعیت بهوجودآمده در این ولایت، بیانگر یک بحران عمیقتر سیاسی و اجتماعی در کشور است. سپنتا با اعلام همبستگی با زنان و مردان هرات، از شهروندان خواسته است در برابر آنچه «بیعدالتی و سرکوب ساختاری» مینامد، بیتفاوت نباشند و مسئولیت ملی خود را در قبال وضعیت جاری درک کنند. او همچنین تأکید کرده است که سکوت در برابر این وضعیت قابل توجیه نیست و تغییر شرایط کنونی تنها از مسیر اراده و اقدام جمعی مردم امکانپذیر خواهد بود. این مقام پیشین حکومت افغانستان در بخش دیگری از پیام خود گفته است: «آزادی گرفتنی است» و تأکید کرده که آزادی وابسته به ایستادگی و مبارزه مردم برای حقوقشان است. اظهارات رنگین دادفر سپنتا در حالی منتشر میشود که در روزهای اخیر گزارشهایی از اعتراضات و برخوردهای خشونتآمیز در هرات نشر شده و واکنشهای گسترده داخلی و بینالمللی را در پی داشته است.



