هیله نجیب، دختر داکتر نجیبالله، رئیسجمهور پیشین افغانستان، با نشر پیامی از تلاشها و دیدگاههای پدرش برای تأمین صلح، آشتی ملی و ثبات در افغانستان یاد کرده است. او در صفحه فیسبوک خود نوشته است که داکتر نجیبالله در دوران ریاست جمهوری اش از سال ۱۹۸۷ تا ۱۹۹۲، سیاست «آشتی ملی» را با هدف پایان دادن به جنگ، تقویت همبستگی میان افغانها و تأمین صلح و ثبات در کشور مطرح کرد. به گفته هیله نجیب، در آن دوره اصلاحات قانون اساسی انجام شد، زمینه فعالیت نظام چند حزبی فراهم گردید و تلاشهایی برای تقویت نهادهای دولتی صورت گرفت. او افزوده است که داکتر نجیبالله باور داشت مشکلات افغانستان باید از راه گفتوگو، تفاهم و مصالحه سیاسی حل شود، نه از طریق جنگ و خشونت. وی همچنان گفته است که با وجود سقوط حکومت داکتر نجیبالله در سال ۱۹۹۲ در پی جنگهای داخلی، اختلافات سیاسی و مداخلات خارجی، دیدگاه او درباره آشتی ملی و حل مشکلات افغانستان از راه گفتوگو همچنان مورد توجه شماری از افغانها قرار دارد. هیله نجیب در پایان پیام خود نوشته است: «امید نجیبالله زنده است.»



