نصیراحمد فایق، سرپرست نمایندگی دایمی افغانستان در سازمان ملل متحد، می گوید هیچ دولتی نمی تواند در حالی که میلیون ها زن و دختر افغانستان از ابتدایی ترین حقوق خود محروم اند، تعامل با طالبان یا حمایت از این گروه را توجیه کند. فایق شام امروز (چهارشنبه، ۳ سرطان) در واکنش به دیدار مقام های اتحادیه اروپا با طالبان در بروکسل، گفت که سیاست های طالبان در برابر شهروندان افغانستان، به ویژه زنان و دختران، لکه ننگی بر تاریخ افغانستان و نمادی آشکار از جهل، افراط گرایی و سرکوب است. او افزود که ایستادگی در برابر مشروعیت بخشیدن به طالبان، در واقع ایستادگی در کنار مردم افغانستان و دفاع از ارزش های حقوق بشری است. سرپرست نمایندگی دایمی افغانستان در سازمان ملل از اعضای پارلمان اروپا، به ویژه راکل گارسیا هرمیدا، به دلیل حمایت از زنان افغانستان قدردانی کرد. فایق گفت: «از همه کسانی که با تلاش ها برای عادی سازی روابط با رژیمی که به گونه ساختاری حقوق بشر را نقض می کند و نیمی از جامعه را از مشارکت در زندگی عمومی محروم ساخته است، مخالفت می کنند، سپاس گزاری می کنم.» این اظهارات در حالی مطرح می شود که روز گذشته بروکسل، پایتخت سیاسی و دیپلماتیک اتحادیه اروپا، میزبان هیئتی از طالبان بود. این هیئت برای گفت و گو در مورد تسهیل روند اخراج پناه جویان افغانستان به این نشست دعوت شده بود. دیدار مقام های اروپایی با طالبان با واکنش های گسترده ای روبه رو شده است. منتقدان می گویند هرگونه تعامل با طالبان بدون توجه به وضعیت حقوق بشر و محدودیت های گسترده بر زنان و دختران افغانستان، می تواند به عادی سازی روابط با این گروه منجر شود. پیش از این نیز برخی کشورهای اروپایی، از جمله آلمان و اتریش، برای بازگرداندن مهاجران افغانستان وارد گفت و گو و تعامل با طالبان شده اند.



