حامد کرزی، رئیسجمهور پیشین افغانستان، حملات هوایی تازه پاکستان بر ولایتهای خوست، کنر و پکتیکا را به شدیدترین الفاظ محکوم کرده است. آقای کرزی روز چهارشنبه (۲۰ جوزا) با نشر اعلامیهای، این حملات را «تجاوز به حریم افغانستان» دانسته و با خانوادههای قربانیان ابراز همدردی کرده است. او گفته است: «پاکستان با پیامدهای سیاستهای نسنجیده و اعمال خصمانه خود در منطقه روبهرو است و باید بداند که با ادامه این سیاستها به اهداف خود نخواهد رسید.» رئیسجمهور پیشین افغانستان همچنین تأکید کرده است که «خیر پاکستان در آن است که از سیاست جنگ و تخریب در برابر افغانستان دست برداشته و حسن همجواری و روابط متمدنانه را انتخاب کند.» در همین حال، طالبان میگویند که پاکستان شب گذشته خانههای غیرنظامیان را در ولایتهای خوست، کنر و پکتیکا بمباران کرده است. ذبیحالله مجاهد، سخنگوی طالبان گفته است که در این حملات دستکم ۱۳ نفر، از جمله ۱۱ کودک، جان باخته و ۱۴ تن دیگر زخمی شدهاند. پاکستان تاکنون در این مورد اظهار نظر نکرده است. این حملات در حالی صورت گرفته که طالبان و پاکستان حدود یک ماه پیش با میانجیگری بزرگان قومی دو طرف مرز، آتشبس اعلام کرده بودند. طالبان و پاکستان دور جدید درگیریها را در ماه فبروری سال جاری میلادی آغاز کردند و تاکنون برای پایان آن به توافق نرسیدهاند.



