ستاد فرماندهی مرکزی ارتش ایالات متحده در خاورمیانه (سنتکام) اعلام کرده است که به دستور دونالد ترامپ، رئیسجمهور امریکا، موج تازهای از حملات بر اهدافی در ایران انجام شده است؛ حملاتی که این فرماندهی آنها را «دفاعی» توصیف کرده است. سنتکام در بیانیهای در شبکه اکس گفته است که این حملات در پاسخ به سرنگونی یک چرخبال «آپاچی» ارتش امریکا در تنگه هرمز صورت گرفته است. بر اساس این بیانیه، در عملیات یادشده از مهمات دقیق و جنگندههای نیروی هوایی و دریایی امریکا استفاده شده و سامانههای پدافند هوایی، ایستگاههای کنترول زمینی و مراکز راداری نظارتی ایران در نزدیکی تنگه هرمز هدف قرار گرفتهاند. سنتکام تأکید کرده است که این عملیات، پاسخی متناسب به حملات اخیر علیه نیروهای امریکایی و کشتیهای تجاری بینالمللی در آبهای منطقه بوده است. در مقابل، ایران اعلام کرده که پایگاه نظامی ایالات متحده در اردن را با موشکهای دوربرد سوخت جامد «خیبرشکن» هدف قرار داده است. سپاه پاسداران ایران نیز گفته است که چهار هدف مهم، از جمله مقر استقرار جنگندههای «اف-۳۵» و مرکز فرماندهی و کنترول ارتش امریکا در منطقه الازرق اردن، در این حملات هدف قرار گرفتهاند. این تحولات در حالی رخ میدهد که عصر روز گذشته یک چرخبال «آپاچی» نیروی هوایی امریکا در نزدیکی تنگه هرمز سقوط کرد. تاکنون جزئیات بیشتری درباره چگونگی سرنگونی این چرخبال منتشر نشده، اما دونالد ترامپ گفته است که اطلاعات بیشتری در این مورد به زودی منتشر خواهد شد.



