دونالد ترامپ، رئیسجمهور ایالات متحده، یک روز پس از تبادل حملات میان ایران و اسرائیل، جزئیاتی از تلاشهای خود برای جلوگیری از گسترش درگیری میان دو طرف را بیان کرد. او گفت که در تماس تلفنی روز یکشنبه با بنیامین نتانیاهو، نخستوزیر اسرائیل، هشدار داده است که «ممکن است بهزودی در برابر ایران تنها بمانی.» این اظهارات در حالی مطرح میشود که ایالات متحده پیشتر تأکید کرده بود در حملات هوایی و موشکی اسرائیل علیه ایران هیچ نقشی نداشته است. با افزایش نگرانیها از احتمال آغاز دوباره یک جنگ گسترده در خاورمیانه، ایران و اسرائیل روز دوشنبه اعلام کردند که عملیات نظامی علیه یکدیگر را متوقف میکنند. در همین حال، شماری از رسانههای اسرائیلی از موضع ترامپ در قبال این تنشها انتقاد کردهاند. این رسانهها گزارش دادهاند که رئیسجمهور امریکا از اسرائیل خواسته بود از تشدید درگیریها خودداری کند، اما اسرائیل با وجود این درخواستها حملات خود را ادامه داد. برخی ناظران نیز اختلافات علنی میان واشنگتن و تلآویو را بخشی از یک راهبرد پیچیده برای مدیریت تنشها در منطقه میدانند. تنشهای اخیر پس از آن شدت گرفت که اسرائیل در هفتم جون مقر حزبالله را در منطقه ضاحیه بیروت هدف قرار داد. این اقدام با شلیک موشکهای ایران به سوی اسرائیل و سپس حملات متقابل اسرائیل همراه شد. روزنامه هاآرتص گزارش داده است که اسرائیل با وجود درخواست ترامپ از نتانیاهو برای خویشتنداری، حمله به ایران را انجام داد. با آنکه از اوایل اپریل، ایران و اسرائیل از حملات مستقیم علیه یکدیگر خودداری کرده بودند، بنیامین نتانیاهو بارها بر احتمال ازسرگیری درگیریها تأکید کرده و درباره مؤثریت هرگونه توافق احتمالی میان آمریکا و ایران در محدود ساختن برنامه هستهای ایران ابراز تردید کرده بود. باراک راوید، خبرنگار امور دیپلماتیک شبکه ۱۲ اسرائیل، به نقل از یک مقام ارشد امریکایی و یک منبع اسرائیلی گزارش داده است که ترامپ در تماس تلفنی با نتانیاهو گفته بود: «به حمله موشکی ایران پاسخ نده و چند روز دیگر به دیپلوماسی فرصت بده.»



