شماری از افغانهای مقیم ایالات متحده در واشنگتن دیسی، ویرجینیا و مریلند، خواستار توقف حملات نظامی پاکستان بر خاک افغانستان شدهاند. «جامعه افغان-امریکایی» روز جمعه، ۲۵ ثور، با نشر بیانیهای گفته است که این حملات منجر به کشته و زخمی شدن غیرنظامیان شده و نگرانیهای جدی حقوق بشری و حقوقی را برانگیخته است. در این بیانیه تأکید شده است که حملاتی که غیرنظامیان را هدف قرار میدهند یا بدون تدابیر کافی برای جلوگیری از آسیب به آنان انجام میشوند، میتوانند نقض جدی حقوق بینالملل محسوب شوند. این نهاد همچنین مدعی شده است که در حملات متعدد نظامی پاکستان بر افغانستان، دستکم صدها غیرنظامی در ولایتهای مختلف کشور جان باختهاند. به گفته «جامعه افغان-امریکایی»، این اقدامات نگرانیهای جدی در چارچوب حقوق بینالملل ایجاد کرده و طبق ماده دوم، بند چهارم منشور سازمان ملل متحد، استفاده از زور علیه حاکمیت و تمامیت ارضی کشورها ممنوع است. در بیانیه همچنان آمده است که این نهاد از درخواستها برای انجام تحقیقات مستقل و شفاف بینالمللی درباره این حملات حمایت میکند و خواستار پاسخگویی در این زمینه است. این گروه از جامعه جهانی نیز خواسته است تا یک تحقیق فوری، معتبر و مستقل درباره این رویدادها آغاز شود. این در حالی است که تنشها میان طالبان و پاکستان همچنان ادامه دارد و گزارشهایی از حملات و درگیریها در مناطق مرزی منتشر میشود.



