وزارت مخابرات و تکنالوژی معلوماتی طالبان اعلام کرده است که روند ثبت سیمکارتها در افغانستان ادامه دارد و تاکنون ۳۰ میلیون سیمکارت در کشور ثبت شده است. به گفته سخنگوی این وزارت، در حال حاضر بیش از ۳۳ میلیون سیمکارت فعال در افغانستان وجود دارد و روند ثبت و راجستر سیمکارتها حدود ۹۵ درصد تکمیل شده است. وزارت مخابرات و تکنالوژی معلوماتی گفته است که این برنامه با هدف جلوگیری از استفاده غیرقانونی از سیمکارتها و تنظیم خدمات مخابراتی اجرا میشود. برخی آگاهان حوزه مخابرات و امنیت میگویند ثبت سیمکارتها میتواند در شناسایی استفادهکنندگان شمارهها و کاهش برخی جرایم مانند کلاهبرداریهای تلفنی مؤثر باشد. در عین حال، شماری از شهروندان نیز این اقدام را در راستای تنظیم بهتر خدمات مخابراتی ارزیابی کردهاند. روند ثبت سیمکارتها در سالهای اخیر از سوی طالبان در افغانستان آغاز شده و بخشی از برنامههای نظارتی بر خدمات مخابراتی در کشور به شمار میرود.



